De feestdagen komen eraan!

Chinese food

De feestdagen komen eraan. Ga jij nu extra op je voeding letten zodat je tijdens de feestdagen lekker door kunt eten? Of schuif je dit door naar volgend jaar onder het kopje “nieuwe voornemens”.

Advertenties

Couch potato – kom van die bank af!

ID-100132484

Na een lange dag bezig te zijn geweest, is er niets leukers dan lekker op de bank neer te ploffen, voor de tv met misschien wel met wat lekkers.

Vele studies hebben aangetoond dat lichaamsbeweging belangrijk voor je is. Mensen, die nooit iets aan lichaamsbeweging hebben gedaan moeten dit opbouwen. Veel mensen, die zich inschrijven op een sportschool gaan de eerste paar keren, omdat ze dan super gemotiveerd zijn. Na enkele weken neemt deze super motivatie af en gaan ze niet meer. De contributie wordt ook niet opgezegd want doordat er betaald wordt, hebben ze het idee dat ze aan het sporten zijn. Weet je dat sportscholen juist verdienen aan dit soort mensen?

Nu denk je, ja lekker makkelijk praten, ik werk de hele dag dat gaat mij niet lukken, ik heb daar helemaal geen tijd voor. Hoe kan ik dit nu opbouwen? De woorden dat gaat mij niet lukken zou je moeten schrappen uit je vocabulaire.

Because a thing seems difficult for you, do not think it impossible for anyone to accomplish.
– Marcus Aurelius

Opbouwen van lichaamsbeweging? Hoe ga ik dit nu doen? Nou eigenlijk heel simpel. Als je buiten de deur werkt, neem je je eigen lunch mee. Kies voor mager maar lekker beleg. Ja dit is mogelijk, je moet creatief zijn. Af en toe beleg dat niet zo gezond is mag natuurlijk ook. Ga tijdens je lunchpauze van een half uur lekker buiten lopen. Frisse lucht kan geen kwaad. Eet in de eerste 10 minuten je lunch op. Loop hierbij in een tempo dat je kunt genieten van je lunch. Als je lunch op is zet je de versnelling erin. Je gaat nu lekker een stukje lopen. Natuurlijk kies je je route zo, dat je op tijd op het werk bent. Je wilt geen klagende collega’s of managers om je heen. Nog wat extra lichaamsbeweging? Neem gewoon de trap. Werk je op de 10de? Neem de trap tot de 3de dan de lift tot de 10de. Bouw dit op, zodat je binnen een paar weken zonder te hijgen de trap tot de 10de kan nemen.

Ja ook als je je thuis bent kun je dit ook toepassen. Als je kinderen hebt neem die lekker mee naar buiten, jong geleerd oud gedaan. Ga een lekker stuk lopen bepaal je eigen tempo. Ook het traplopen kun je thuis toepassen. Ga bijvoorbeeld 3 x 5 keer per dag de trap op en neer. Wist je dat traplopen ook goed is voor je billen? Dat is dus 2 vliegen in 1 klap. Mijn wasmachine staat op zolder. Als ik mijn was gevouwen heb neem ik dit in delen mee naar beneden. Dus ik loop zo 3 of 4 x extra de trap op en af.

Er is een groep mensen, die tijdens hun lunchpauze om diverse redenen niet weg kunnen of willen. Als ze thuis zijn dan hebben ze geen zin om nog iets te ondernemen. Deze groep zou in het weekend lekker een uur kunnen gaan wandelen met of zonder de familie.

Maak een begin met bewegen, het is gezond voor je. We hebben het hier niet over het cosmetisch aspect maar over het gezondheidsaspect. Begin eerst met het gezondheidsaspect dan komt het cosmetische vanzelf wel.

“Thinking about working out burns 0 calories, 0 percentage of fat and accomplishes 0 goals!”
– Gwen Ro

Gemak dient de mens – Tosti’s

FreeDigitalPhotos.net  by jackthumm

FreeDigitalPhotos.net by
jackthumm

Als ik door de supermarkt loop ben ik altijd geïnteresseerd in nieuwe producten. Niet dat ik ze wil kopen. Ik moet zeggen dat ik de producten die je kunt eten het allerleukst vind. Een tijd geleden reed ik met mijn winkelwagentje langs het koelvak. De doosjes met tosti’s in het koelvak grepen mijn aandacht. Zijn mensen nu zelfs zo druk of gewoonweg lui dat ze tosti’s kant en klaar kopen. Hoe moeilijk kan het zijn om tosti’s te maken? By the way, het recept van de tosti zal ik delen aan het eind van deze blog.

Kant en klaar producten zijn meestal duurder dan als je het zelf maakt. FYI de tosti’s in winkels kosten rond de € 1.90. Maar in deze tijden van crisis is dit blijkbaar “no issue at all”. Mensen willen snel eten, niet zelf de moeite nemen om het eten zelf te maken. Mensen hebben blijkbaar behoefte om het uit de verpakking direct op te warmen. Men vergeet hierbij voor het gemak dat de meeste kant en klare producten ook nog eens allerlei toevoegingen bevatten om ze goed te houden. En dan hebben we het nog niet gehad over de extra vetten, die deze producten bevatten.

Hoeveel zou het nu kosten om zelf een tosti ham/kaas te maken? Ik heb een snelle berekening gemaakt en kwam uit op om en nabij € 1,30. Uitgaande van de volgende ingrediënten: 4 sneetjes brood, 2 plakjes kaas en 2 plakjes ham. Ja 1 plakje kaas en 1 plakje ham per boterham, tenslotte heet mijn blog Afslankbuddy.nl, in kaas en vleeswaren zitten immers vetten. En teveel van deze vetten zijn nu eenmaal slecht.

Nog even het recept van de tosti:
– Neem 2 sneetjes brood
– Besmeer eventueel met boter aan de binnen- of buitenkant, wat jezelf lekker vindt
– Beleg met kaas en/of vleeswaren
– Doe de sneetjes op elkaar en stop ze in je tosti ijzer of bak de tosti in een droge koekenpan tot ze bruin zijn, eet smakelijk.

Je kunt de tosti’s ongebakken invriezen en als je trek hebt, trek je ze gewoon uit de vriezer. Door producten zelf te maken weet je wat je eet. Waardoor je niet onopgemerkt allerlei toevoegingen en vetten binnen krijgt.

Weet wat je eet!

Klussen of sporten

400672_142769725920922_1208638272_a

Als moeder, echtgenoot, huisvrouw en entrepreneur ( ik vind het echt een geweldig woord voor ondernemer) heb ik een bezig bestaan. In elke rol moet ik zorgen dat een ieder tevreden is. Dat wil helaas niet altijd lukken.

Als ik een uur lekker met mijn zoon ga knutselen, of andere leuke peuter activiteiten, kan ik niet mijn tuin bijhouden. Als ik gezellig uit eten ga met hubby lief kan ik niet strijken (wat een straf 😉 ). Als ik eindelijk aan het strijkwerk toekom kan ik niet aan mijn webwinkel http://www.fabforless.nl werken. Voor bestellingen maak ik elke dag tijd, hoe druk ik het ook heb met mijn andere bezigheden. De orders gaan voor alles omdat ik persoonlijk een snelle levering een “totally must” vind. Ik moet dan altijd aan het spreekwoord denken: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet. Dus bestel gerust je order gaat echt zsm de deur uit! En daarnaast coach ik ook nog klanten die willen afvallen. Ik word nu al moe als ik dit alles lees. Ooh ja, vergeet het bijna te vertellen, daarnaast wil ik graag 4 uur per week sporten.

Op een mooie dinsdagochtend werd ik via Facebook geattendeerd op een nieuwe website http://www.klusup.nl. Ik kan het hele verhaal uitleggen maar gelukkig hoef ik dat niet te doen want ze hebben een leuk filmpje waarop staat wat ze doen. Zie bijgaand de link:

Dat wil ik dacht ik, ik ga me inschrijven, ik word opdrachtgever. Helaas….. de website is nog niet live (GGRRRRR). Ik heb begrepen dat ze binnen nu en 4 weken live gaan. Ze zijn nu bezig de puntjes op de i te zetten. Nou hoop ik dat dit snel gebeurt want ik wil dit. Moet het alleen nog met hubby overleggen………. Zal hem wel uitleggen dat ik echt balans in mijn leven nodig heb, zo kan ik iedere rol nog beter uitvoeren!

Nu denk je misschien, jij hebt lekker makkelijk praten maar ik heb juist geld nodig om die mooie paar schoenen te kopen (of op www. fabforless.nl te shoppen….) . Als je goed hebt opgelet kun je ook klussen aannemen, klusupper noemen ze dat. Maar dan kun je twee vliegen in een klap slaan want met een uur verven verlies je maar liefst 300 calorieën, met een uur tuinieren verlies je maar liefst 200 calorieën en met warm weer maar liefst 300 calorieën. Als je op onderstaande link klikt staat er vermeldt hoeveel calorieën je per uur verliest met huishoudelijke taken (een en ander hangt van af gewicht, snelheid et cetera):

http://lifestyle.be.msn.com/foto/zoveel-calorie%C3%ABn-verbrand-je-met-huishoudelijke-klusjes#image=1.

Even terugkomen op die twee vliegen in een klap slaan, dat zijn dus:
1. Je verliest calorieën
2. Je verdient er ook nog eens geld aan
3. Deze klussen doe je thuis ook, dus dat zijn dubbele calorieverbrandingen.

Dat zijn dus eigenlijk drie vliegen. Hmmmm, ik denk dat ik maar niet ga sporten maar klusupper wordt want dan word ik betaald voor het verbranden van calorieën en als ik nou eens geen opdrachtgever wordt en de taken zelf doe heb ik ook dubbel calorieverbrandingen….. ok, voor sommige taken zal ik toch echt opdrachtgever worden. In ieder geval zal ik de volgende klussen plaatsen: tuinhuis schilderen en de garage opruimen, “I just need to balance my life”!

Kant en klaar maaltijd spaghetti

"Pasta With Tomato Sauce" by rakratchada torsap

“Pasta With Tomato Sauce” by rakratchada torsap


Afgelopen week stond ik bij de kassa van de supermarkt. Voor mij stond een dame met een kant en klaar maaltijd spaghetti. Gaat ze dit eten dacht ik? Het zag er helemaal niet appetijtelijk uit. Er zaten waterdruppels in het bakje. Van de gedachten dat ze dit ging eten kreeg ik zelf rillingen. Had deze dame echt geen tijd om iets te koken? Of had ze er gewoon weg geen zin in? Ik hoef het in ieder geval niet te eten dacht ik bij mezelf. Het is haar keuze, zij zal zo wel haar eigen beweegredenen hebben.

In gedachten schoten er allemaal makkelijke gerechten door mijn hoofd die echt niet zoveel tijd kosten, die binnen 20 tot 30 minuten op tafel staan of zelfs eerder. Ja ik geef toe, het kost meer tijd dan het opwarmen van de maaltijd in de magnetron. Maar je weet tenminste wat er in zit, weet wat je eet!

Welke gerechten schoten er dan door mijn hoofd? Nou dat waren deze:

Pasta met tomatensaus en tonijn (uit blik):
1. Maak zelf je pastasaus of koop deze kant en klaar.
2. Warm de pastasaus op.
3. Voeg de tonijn en gekookte pasta aan de pastasaus. Doe er wat basilicum, zwarte peper of kruiden bij die jij lekker vindt.

Recept voor zelfgemaakte pastasaus: http://allrecipes.nl/recept/886/tomaten-pastasaus.aspx

Rijst met een gevulde omelet:
1. Kook de rijst.
2. Roerbak in een theelepeltje olie groenten die je lekker vindt, desnoods uit een pakje als je echt weinig tijd hebt.
3. Voeg hier oestersaus naar smaak toe. Als de groenten klaar zijn schep je deze uit de pan.
4. Bak vervolgens een omelet met 2 a 3 eieren(liefst in een anti aanbak pan) met een theelepeltje olie , laat de olie goed heet worden voordat je de ei in de pan doet.
5. Schep dan de gewokte groenten er boven op. De omelet kun je het beste keren door deze eerst een op een deksel te laten glijden en deze vervolgens om te draaien in de pan.
Voilà maaltijd nummer 2.

Rijst met wok groenten en ei

"Fried Rice" by rakratchada torsap

“Fried Rice” by rakratchada torsap

1. Voor dit gerecht heb je een restje rijst van de vorige dag nodig.
2. Doe de rijst in een kom en voeg hier zout, zwarte peper en Japanse sojasaus naar smaak toe.
3. Klop 2 eitjes los met wat zout en bak een roerei. Roerei uit de pan.
4. Roerbak de wok groenten in een theelepel olie. Voeg naar smaak kruiden toe die je lekker vindt.
5. Doe de rijst erbij laat alles goed warm worden en klaar is kees!

Deze gerechten zijn 1 persoons gerechten maar je kan ze natuurlijk voor je hele gezin maken.

Weinig tijd of geen zin? Dan zijn deze maaltijden perfect!